Framträdanden

Varje år har vi adventskonsert den 2:a advent i S:t Olovs kyrka.
I maj har vi vårkonsert i Moröbacke kyrka. Ibland sjunger vi även på IOGT:s allsång.

Håll utkik i Norra Västerbotten!

 

Skellefteå damkör drog rekordpublik

Häromdagen bjöd Damkören på vårcafé i Morö Backe kyrka, en sedan sju år tillbaka en uppskattad tradition.

Det dryga 60-talet gäster förplägades av hembakta kakor i mängd förutom ett digert sångprogram under ledning av Isa Brolin.

Kända schlagerdängor som ”Jazzbacillen” och ”Underbart är kort” varvades med stillsammare tongångar i ”Dona nobis” och ”Edelweiss”. ”Sakta vi gå genom stan” hade fått en delvis ny text av Isa och hennes sambo, Henrik Laestander, och nu handlade den förstås om ”Staan”.

Henrik, med spelkompisarna Dick Grubbström och Torsten Mårtensson, kompade lyhört kören denna kväll. Förutom Isa Brolin som solist hörde vi även Viktoria Eriksson och Helena Hällgren, rapporterar Thomas Nyström.

Vårdikter lästes av Monika Brännström och konferencier var Anitha Hedlund Nyström. Trots kyliga vindar utanför var detta en kväll som värmde!

Publicerad 2009-06-05 
Emma Nyberg
emma.nyberg@norran.se

 


Sång- och kakfest i Morö Backe kyrka

Den 12 maj besökte Skellefteå Damkör Morö Backe kyrka och bjöd på ett knippe soliga vårvisor att värmas av trots snålblåsten som snodde runt knutarna.

Man hade för kvällen fler solister än vanligt, så sjöng till exempel körens nya dirigent, Isa Brolin, Barbro Hörbergs finstämda Känsla för grönt, mycket passande i den spirande vårgrönskan. Även den tidigare dirigenten, Indra Lindkvist, framträdde med två sånger och körens ordinarie solister

Viktoria Eriksson och Helena Hällgren sjöng tillsammans med kören, som för kvällen ackompanjerades av Dick Grubbström och Gunnar Sandqvist.

Sångerna varvades med tänkvärda dikter som lästes av Monica Brännström.

Ett drygt 60-tal åhörare fick dessutom njuta av hembakt bröd, minst sju sorters kakor som brukligt är vid dessa populära vårcaféer.

Thomas Nyström

Publicerad 2008-05-21 av:

Norrans Webredaktionwebredaktion@norran.se

 

Skellefteå Damkör jubilerade med tvårätters

Konsert: Skellefteå damkör, ackompanjatör Anders Wällimäki och Niklas Sivelöv, piano
Plats: Anderstorpssalen, söndag kväll
Dirigent: Indra Lindkvist
Program: Bland annat Benny Andersson och Rodgers-Hammerstein för kören och Skrjabin, Piazolla med flera för piano.
Publik: Ca 200 personer

Som liten tvååring i Skellefteå inledde Niklas Sivelöv sin musikaliska bana med att spela sönder trumset och med tiden har han gjort sig känd som en skicklig interpretatör med sitt temperamentsfulla och eldiga pianospel. Han har vunnit flera internationella utmärkelser, spelat i stora konserthus runtom i världen och snart får New York-borna möjlighet att höra honom i självaste Carnegie Hall. Men igår kväll var det verkligen ett hemmaplansgig när Sivelöv gästade Skellefteå Damkörs 50-årsjubileum i Anderstorpssalen. En gång i tiden studerade han nämligen just i Anderstorpsskolan.
Kvällens jubilar består av ett trettiotal sångare, av vilka ingen varit med sedan starten, men Ann-Marie Nilsson är inte långt därifrån med sina 42 år(!) i den trestämmiga damkören. Numera leds den av Indra Lindkvist, till vardags (och söndags) musiker i Mobackenkyrkan. ”Man ska inte ha för höga prestationskrav – det viktigaste är att sprida glädje” lyder mottot och det märks tydligt på repertoarvalet. För om det här kalaset vore en tvårätters pastamiddag skulle kören stå för den lättuggade, välkokta spagettin med en klassisk tomatsås. Det blir inga överraskningar men det doftar gott och nästan alla gillar det. Och jag som är student vet att en enkel pasta ibland kan göra underverk för både plånbok och hungrig mage så det är inte alls menat som kritik. Men oavsett hur vackra ”Greensleeves”, ”Älska mig” och ”Edelweiss” är så tycker jag att man i all välmening sockrat lite för mycket och fegat med kryddorna. Ett av undantagen är ”Gabriellas sång” där det hettar till i strupen och Indra avslöjar att hon är en skicklig solist med en röst och ett vibrato fyllt av varm karaktär.

Niklas Sivelöv har getts fria händer att koka ihop sin pastarätt och den är därför mer al dente och innehåller bara favoritkompositörer. Det blir ingen Mozart, för enligt Sivelöv tolkar man honom som bäst om man är riktigt ung eller riktigt gammal, och är man inget av det så får det bli
Mozarts musikaliska ”pappa” Haydn istället. Lite signifikativt för Sivelövs recept är att han väljer en av de få Haydn-sonater som går i moll (op. 47) och som är lite mer känslomässigt laddad. Framförandet är mustigt men det är ändå bara en försmak av vad som komma skall. Den ryske
pianovisionären Skrjabins ”Etyd i diss-moll” och ”Mazurka i giss-moll”, bägge från hans ”snällaste” period, är kraftfulla små mästerverk och argentinaren Ginasteras furiöst svängiga ungdomsverk är i Sivelövs
tolkning en smak- och doftupplevelse som framkallar svettningar. Men allra bäst blir det faktiskt när han över ”Fredmans Epistlar” improviserar på Keith Jarrett-vis i gränslandet mellan jazz och klassiskt. Så räkna med att jag är på plats om det någon gång bjuds på en ren crossover-konsert för chilikryddat solopiano.
Daniel Tukia

Publicerad 2006-11-07 av:

Norrans Webredaktionwebredaktion@norran.se